5 tips om eigenaarschap te creëren

Eigenaarschap gaat over de mate waarin jij als individu of als onderdeel van een team jezelf verantwoordelijk voelt voor de doelen van jezelf en van je organisatie. Als je het bekijkt als leidinggevende: in hoeverre zijn je mensen zelfsturend en voelen ze zich verantwoordelijk voor hun eigen proces van werken en leren.

In de praktijk ontmoet ik veel leidinggevenden die ervan overtuigd zijn dat ze het eigenaarschap van hun organisatie goed invullen, zowel wat betreft hun eigen rol als het faciliteren van hun medewerkers. In gesprek met de medewerkers blijkt dat ruim 60% geen ruimte ervaart bij de leidinggevende om zich ook werkelijk als eigenaar te gedragen. Je krijgt dan zo’n discussie over wie er gelijk heeft. Leidinggevenden klagen over hun mensen en medewerkers klagen over hun leidinggevende. Zeker is dat er in je organisatie dan geen eigenaarschap ervaren wordt.

5 tips die je als leidinggevende helpen om eigenaarschap een boost te geven binnen je organisatie.

1.    Leg het niet op

Het werkt niet om de ander eigenaarschap op te leggen, om je mensen te houden aan regels die jij hebt opgesteld. Dat leidt altijd tot het tegenovergesteld effect van ‘onteigend’ voelen en dat is nu juist wat je niet  wilt. Besteed voldoende tijd aan wat jullie samen verstaan onder eigenaarschap en wat eigenaarschap je organisatie en het individu oplevert.

2.    Doe het samen

Inspireer je medewerkers en neem ze mee vanaf het begin. Daar waar eigenaarschap niet goed is ingevuld, blijkt vaak dat het meteen in het begin al is misgegaan. Start met een helder en gemeenschappelijk vertrekpunt rondom eigenaarschap. Doe het samen en draag het over aan je mensen.

3.    Raak ze in hun hart

Eigenaarschap gaat voor over betekenis vinden en het ‘waarom’. Waarom werk je hier? Wat zorgt ervoor dat je juist wel of juist geen eigenaarschap ervaart? Wat maakt dat je trots bent op je werk? Om je medewerkers in het hart te raken is het van belang dat je duurzame relaties met ze opbouwt en verbindt vanuit je eigen hart.

4.    Ben een dienend leider

Stel jezelf in dienst van de belangen van je medewerkers, hun bewustwording en persoonlijke ontwikkeling. (zie ook blog: 10 tips om een dienend leider te zijn). Zo ben je in staat om een veilige omgeving te creëren waar eigenaarschap kan floreren en je medewerkers kunnen groeien en optimaal functioneren. Je bent zelf in balans, staat in je kracht en geeft het goede voorbeeld. Dit bevordert samenwerking, openheid en gelijkheid.

5.    Geef het goede voorbeeld

Geef zelf het goede voorbeeld en realiseer je dat jouw succes komt van het succes van je mensen. Geef je mensen echt de verantwoording en help ze in het nemen van meer eigenaarschap. Neem tijd en ruimte om je mensen in hun kracht te zetten en breng ze in balans met hun omgeving. Ga aan de slag met de 8 factoren die samen eigenaarschap vormen.

Wil je meer verdieping en inzicht in deze 8 factoren en ermee aan de slag?

Ga naar het white paper: Het creëren van eigenaarschap.

Winkelwagen
Ontdek, leer en groei

Claim hier jouw gratis whitepaper!

Verkrijg hier jouw exclusieve whitepaper over situationeel leiderschap.