Geen resultaat zonder goede leercultuur

Een leercultuur is een cultuur waar leren en werken samengaan. Een leercultuur is meer dan het hebben van een opleidingsplan. Het is een cultuur die het leren stimuleert en dit gaat dan het inrichten van formele en informele vormen van trainen en opleiden. Het zegt iets over de aanwezige gedragsregels, organisatiestructuren en gewoontes die het leren stimuleren of juist belemmeren.

Het stimuleren van leren en ontwikkelen en het creëren van een leercultuur is belangrijk voor de toekomst van elk bedrijf. Om de bestaande competenties, kennis, vaardigheden en beroepshouding naar een hoger niveau te tillen en om nieuwe competenties te ontwikkelen. Bij de Maashorst Academy focussen we op leren gericht op een blijvende verandering.

Een belemmerende leercultuur herkennen

In elke organisatie zijn overtuigingen, gedragsregels en ingesleten patronen die een leercultuur stimuleren of deze juist belemmeren. Om zicht te krijgen op wat stimulerend werkt, werkt het heel goed om je eerst te verdiepen in wat belemmerend werkt. Enkele voorbeelden zijn:

  • Een leidinggevende die geen interesse toont als een medewerker terugkomt na het volgen van een training. Uit desinteresse maar meestal omdat ze zelf te druk zijn met de dagelijkse werkzaamheden en operationele taken.
  • Collega’s die niet positief maar eerder nog negatief reageren nadat een medewerker enthousiast vertelt over hetgeen die geleerd heeft tijdens een training roepen. Denk aan reacties als: “dat werkt toch niet bij ons op het bedrijf” of “dat hebben we al een keer geprobeerd”.
  • Medewerkers die op het laatste moment een training afzeggen omdat ze het te druk hebben.

Dit soort belemmeringen maken snel zichtbaar als er geen leercultuur binnen de organisatie aanwezig is. Als je een leercultuur wilt, waarbij medewerkers verantwoording nemen voor hun eigen leertraject is het belangrijk om een leercultuur te stimuleren.

De rol van de direct leidinggevende om leren te stimuleren

Naast het stimuleren van een leercultuur kan de direct leidinggevende ook het resultaat van een training verhogen. Als een medewerker terugkomt van een workshop of training kan diegene de volgende vragen stellen:

  • Hoe was je training?
  • Wat heb je geleerd?
  • Wat kan je anderen leren?
  • Hoe kan ik je helpen om dat binnen ons bedrijf te realiseren?

Met deze vragen worden medewerkers uitgedaagd om ermee aan de slag te gaan, zichzelf te laten zien en stimuleert het een leercultuur.

Hulpformulier: leren en ontwikkelen

We hebben een hulpformulier ontwikkeld wat je helpt om leercultuur te realiseren waarbij je elkaar stimuleert tot leren. Daarnaast is het van belang dat workshops en trainingen hierop aan sluiten.

Download: het hulpformulier ‘hulpformulier leren en ontwikkelen‘ en ga ermee aan de slag.

Winkelwagen
Ontdek, leer en groei

Claim hier jouw gratis whitepaper!

Verkrijg hier jouw exclusieve whitepaper over situationeel leiderschap.